Gode råd er guld værd
Han er en hyggelig og venlig mand, værkføreren på det autoværksted Men samtidig er han meget vidende om alt, hvad der har med biler at gøre, for han går meget op i sit job, og det er ikke så få gode råd, jeg i tidens løb har fået af ham, når det handler om at passe bilen ordentligt.
Forleden eftermiddag var jeg igen på værkstedet for at aflevere bilen, der skulle til almindeligt serviceeftersyn dagen efter. Jeg har for vane at betale mig fra en lånebil på værkstedet, for jeg har svært ved at undvære bil en hel dag, og derfor afleverer jeg altid bilen dagen før det aftalte værkstedsbesøg og overtager så en lånebil, jeg kan køre hjem i og bruge på arbejde dagen efter.
Nå, men sagen er, at jeg må tage et lån for at få det til at fungere.
Det var sent på eftermiddagen, og der var allerede fyraften på værkstedet, men værkføreren var der endnu, så vi fik os som så mange gang før en hyggelig snak. Han spurgte interesseret til, hvordan jeg var tilfreds med min bil, som jeg havde købt i firmaet for et lille års tid siden. Jeg kunne berolige ham med, at jeg var særdeles godt tilfreds med både bilen og den service, jeg i det hele taget får på både værkstedet og i salgsafdelingen.
Sidste år skiftede jeg min daværende bil ud med en fabriksny af samme model, derfor havde jeg mulighed for at beholde mine vinterhjul fra den gamle bil, idet den og den nye selvfølgelig kører på dæk af samme dimension. Men nu har jeg spekuleret lidt på, om det ikke er enklere at spare skiftet mellem vinter- og sommerhjul og omvendt t gange om året, for jeg har ladet mig fortælle, at de nyeste udgaver af de såkaldte helårsdæk sagtens klarer alle almindelige behov uden at sætte sikkerheden over styr.
Men det holder bare ikke, hævdede værkføreren. Sagen er, at helårsdæk er ganske udmærkede. Man kan vel sige det på den måde, at de er sådan cirka 80 procent så gode som egentlige vinterdæk om vinteren og tilsvarende cirka 80 procent så gode som sommerdæk om sommeren. Så hvis du vælger at køre på helårsdæk, skal du altså se i øjnene, at du forringer køresikkerheden med omkring 20 procent hele år, sagde værkføreren.
Jeg argumenterede med, at det jo også er en udskrivning, hver gang der skal skiftes fra sommerhjul til vinterhjul og omvendt. Han grinede lidt og gjorde mig opmærksom på, at selve det skifte koster meget lidt. Men vi afbalancerer jo også dine hjul hver gang, og det skal vi selvfølgelig også have betaling for. Hvis du forestiller dig at køre på de samme dæk hele året, indtil de er slidt ned, så vil du alligevel være nødt til at komme her og få afbalanceret hjulene et par gange om året, hvis du vil sikre dig, at de ikke bliver slidt uensartet, og gør de det, går det ud over dækkets totale levetid, og så har du nok sat endnu flere penge til, sagde værkføreren.
Jeg tog hans råd til mig og kører videre med dækskift to gange om året. Og gode råd er altid en fornøjelse at få faktisk. Jeg kan huske sidste år, da jeg skulle købe et hus i nærheden af Hvidovre til min datter – da tog jeg en konsultation med ejendomsmægler Max Mardorf om det, og de penge var dælme godt givet ud. Jeg tror, jeg sparede i hvert fald 50.000 på den hushandel. det endte med.