Hvad IT-support og modetøj fra Paul Smith har til fælles

Hvad IT-support og modetøj fra Paul Smith har til fælles

3. december 2012 0 Af Liselotte

IT support og Paul Smith er to ting, der umiddelbart ikke har meget med hinanden at gøre. Men det er dog alligevel muligt at drage visse paralleller mellem henholdsvis en online tjenesteydelse og den britiske designer.

Paul Smith, født i 1946 i England, er i dag et verdenskendt navn indenfor modetøj til mænd trods hans noget anonyme navn. Dette er ikke kommet af sig selv. Paul Smith har siden starten af repræsenteret noget unikt indenfor modetøj, og en kollektion af PS har været indbegrebet af kvalitet. Der er aldrig gået på kompromis med kvaliteten, og Paul Smith har aldrig villet lave noget, der allerede kunne findes bare tilnærmelsesvis ved et andet mærke. Denne perfektionistiske tilgang til mænds modetøj har gjort Paul Smith til et unikum. Han valgte at gøre det, ingen andre ville – at lave det perfekte, selvom det kostede lidt mere.

Og her kommer parallellen til IT support:
I takt med globaliseringen og en generation, der er vokset op med IT, er der kommet et væld af virksomheder, der tilbyder IT support på dansk. Dette er i sig selv fantastisk. Hvad der dog ikke er fantastisk ved situationen af, at den tilbudte ydelse fra nogle af disse virksomheder er af svingende kvalitet.

2 tilgange til IT-support
Et IT-firma, der leverer professionel IT support, kan vælge en af to tilgange: Enten tilknyttes de dygtigste folk, der kan levere den bedste support og det bedste resultat, men til en højere pris. Dette er parallellen til Paul Smith. Man går ikke på kompromis med kvaliteten af ens IT support, uanset at det betyder et prisniveau, hvor ikke alle kan være med.

Eller man kan vælge at gå lidt ned på kvaliteten og eventuelt hyre udenlandsk arbejdskraft fra østen eller at stå for det hele selv. Dette giver ikke et bedre resultat for kunden, men det giver på kort sigt en lavere regning.

På langt sigt er sagen en ganske anden. Hvor den professionelle Paul Smith-IT-support kan løse problemet første gang til en højere pris, hvorledes der ikke er behov for IT-support på et kontinuerligt basis for lige netop dette problem, løser den billige support sjældent problemet. Hvis den gør, er der ofte tale om lappeløsninger. Dette øger behovet for kontinuerlig support, og den billige løsning på kort sigt kan derfor sagtens blive den dyre løsning på langt sigt.

Dyrt på langt sigt
Går vi et skridt tilbage og snakker modetøj kan man sammenligne situationen med at købe Paul Smith modetøj, der er af så høj kvalitet, at det holder både i forhold til materialerne og fysisk slid samt moden hele livet – eller man kan spare et par hundrede kroner og købe nogle billigere no-name-bukser. Sidstnævnte går dog i stykker, og så skal man igen ud at investere i nyt tøj et år efter.

At vælge den billigste IT-support er sjældent det fornuftige valg på langt sigt, hverken i forhold til prisen eller ydelsen. Gå ikke ned på noget så vigtigt som din online funktionalitet. Det kan kun gå galt på langt sigt. Vælg IT-support efter Paul Smith-modellen fra starten af!

Disclaimer